APIE SKUODO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2025–2027 METŲ BIUDŽETO PROJEKTĄ
Skuodo rajono savivaldybės 2025–2027 metų biudžeto projektas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymu (toliau – įstatymu), Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo tvarkos aprašu, Savivaldybės 2025–2027 metų strateginiu veiklos planu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais savivaldybės biudžeto projekto rengimą, Savivaldybės asignavimų valdytojų pateiktais sąmatų projektais bei biudžetinių įstaigų pajamų už teikiamas paslaugas prognozėmis.
PAJAMOS
Įstatymu patvirtinti šie 2025 metų savivaldybių biudžetų finansiniai rodikliai:
- Gyventojų pajamų mokesčio dalis (procentais), išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį, mokamą už pajamas, gaunamas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą, tenkanti visų savivaldybių biudžetams nuo šio mokesčio pajamų į Lietuvos Respublikos konsoliduotus valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, – 50,64 proc., kurią sudaro pastovioji dalis – 43,62 procento, kintamoji dalis – 7,024 procento.
2025 metų sumas kintamajai gyventojų pajamų mokesčio daliai apskaičiuoti sudaro (įstatymo 5 priedas):
3 297 000 Eur – 2018–2024 metų sumos kintamajai gyventojų pajamų mokesčio daliai apskaičiuoti;
209 000 Eur – darbo užmokesčiui dėl minimaliosios mėnesinės algos padidinimo didinti;
37 000 Eur – kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokesčiui didinti.
- Skuodo rajono savivaldybės biudžetui skiriama 0,5396 proc. gyventojų pajamų mokesčio dalis, pagal kurią Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos faktiškai įplaukusias lėšas iš gyventojų pajamų mokesčio perveda savivaldybei.
- Gyventojų pajamų mokesčio dalis, reikalinga prognozuojamoms pajamoms iš gyventojų pajamų mokesčio apskaičiuoti, Skuodo rajono savivaldybei yra 100 procentų.
- Valstybės biudžeto specialios tikslinės dotacijos savivaldybių biudžetams. Įstatymo 6 priede nurodytos bendros valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų sumos, o 4 straipsnio 1 dalis įpareigoja valstybės biudžeto asignavimų valdytojus per 5 darbo dienas nuo įstatymo įsigaliojimo dienos paskirstyti savivaldybėms ir joms pranešti apie dotacijų paskirstymą. Įstatymas įsigaliojo 2024 m. gruodžio 24 d., tačiau ne visos įstaigos laiku pranešė apie valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų paskirstymą savivaldybėms. Tai labai apsunkina tinkamai ir laiku parengti savivaldybės biudžeto projektą.
Įstatymu numatomas Skuodo rajono savivaldybės biudžeto finansinis rodiklis – prognozuojamos pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio, išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį, mokamą už pajamas, gaunamas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą, kuriuo savivaldybė privalo vadovautis rengdama savo biudžetą. 2025 m. prognozuojamos pajamos 18 765 000 Eur. Į prognozuojamų pajamų rodiklį neįskaitomos savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamos, vietinės rinkliavos, pajamos, priskirtos pagal Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymą, materialiojo ir nematerialiojo turto realizavimo pajamos. Nuo 2022 m. sausio 1 d., pasikeitus Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymui, į savivaldybės prognozuojamas pajamas nebeįskaitomos pajamos iš žemės mokesčio, nekilnojamojo turto mokesčio, paveldimo turto mokesčio, pajamos, gautos už valstybinės žemės nuomą, kitos neišvardintos pajamos.
Lyginant su 2024 metais, 2025 metų savivaldybės pajamos savarankiškoms funkcijoms vykdyti yra didesnės 2 013 000 Eur (be nepanaudotų ankstesnių metų likučių).
1 lentelė. Skuodo rajono savivaldybės biudžeto pajamų planas pagal ekonominę klasifikaciją.
Prognozuojamos pajamos | 2024 metai | 2025 metai | Skirtumas |
Gyventojų pajamų mokestis | 16 776 000 | 18 765 000 | 1 989 000 |
Žemės mokestis | 526 000 | 526 000 | 0 |
Paveldimo turto mokestis | 15 000 | 3 000 | -12 000 |
Nekilnojamojo turto mokestis | 186 000 | 198 000 | 12 000 |
Palūkanos už indėlius, depozitus ir sąskaitų likučius | 3 000 | 40 000 | 37 000 |
Nuomos mokestis už valstybinę žemę | 100 000 | 100 000 | 0 |
Valstybės rinkliava | 25 000 | 25 000 | 0 |
Vietinė rinkliava* | 13 000 | 15 000 | 2 000 |
Kitos neišvardintos pajamos | 15 000 | 10 000 | -5 000 |
Materialiojo ir nematerialiojo turto realizavimo pajamos** | 50 000 | 40 000 | -10 000 |
Iš viso | 17 722 000 | 19 735 000 | 2 013 000 |
Ankstesnių metų nepanaudoti likučiai | 2 429 600 | 2 555 400 | 125 000 |
Iš viso | 20 151 600 | 22 290 400 | 2 138 800 |
*Vietinės rinkliavos (išskyrus vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų bei atliekų tvarkymą).
**Materialiojo ir nematerialiojo turto realizavimo pajamos (išskyrus žemės realizavimo pajamas).
2 lentelė. Skuodo rajono savivaldybės biudžeto pajamų planas pagal finansavimo šaltinius.
Finansavimo šaltinis | 2024 metų patikslintas planas | 2025 metų planas | Skirtumas |
Savivaldybės biudžeto pajamos savarankiškoms funkcijoms vykdyti | 17 722 000 | 19 735 000 | +2 013 000 |
Vietinė rinkliava už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą | 532 000 | 540 000 | +8 000 |
Biudžetinių įstaigų pajamos už paslaugas | 404 300 | 467 800 | +63 500 |
Aplinkos apsaugos specialioji programa | 53 690 | 60 000 | +6 100 |
Europos Sąjungos finansinės paramos lėšos | 97 500 | 2 366 600 | +2 269 100 |
Mokymo lėšos | 6 198 000 | 6 826 300 | +628 300 |
Valstybės biudžeto specialios tikslinės dotacijos savivaldybių biudžetams | 3 264 641 | 3 365 200 | +100 559 |
Kelių priežiūros ir plėtros programa | 1 270 800 | 0* | -1 270 800 |
Kitos dotacijos ir lėšos | 853 408 | 830 900** | -22 508 |
Iš viso | 30 396 549 | 34 269 600 | +3 873 051 |
Skolintos lėšos | 0 | 0*** | 0 |
Metų pradžios likutis | 2 810 234 | 2 892 400 | +82 166 |
Apyvartinės lėšos | 128 442 | 128 448 | +6 |
*Ne visi valstybės biudžeto asignavimų valdytojai yra pateikę informaciją apie savivaldybei planuojamas skirti specialias tikslines dotacijas.
**Metų eigoje savivaldybėms yra skiriama papildomai lėšų iš valstybės biudžeto ir savivaldybės biudžetas yra tikslinamas. Todėl, lyginant ankstesnių metų biudžeto pajamas, yra didelis skirtumas.
***Paskolos projektų bendrajam finansavimui bus imamos tik patvirtinus Klaipėdos regiono 2022–2030 metų plėtros plano konkrečias pažangos priemones ir pradėjus jas įgyvendinti, jei nepakaks biudžeto lėšų. Investicinių, techninių projektų, projektų įgyvendinimo planų (PĮP) parengimas ir kiti pirminiai darbai planuojami finansuoti iš 2025 metų savivaldybės biudžeto lėšų savarankiškoms funkcijoms vykdyti.
Lyginant su patikslintu 2024 metų biudžetu, planuojamas savivaldybės 2025 metų biudžeto pajamų planas yra didesnis 3 873 051 Eur. Į 2025 metų savivaldybės biudžeto pajamų planą dar neįtrauktos lėšos, skiriamos savivaldybėms Vietinės reikšmės viešiesiems ir vidaus keliams tiesti, taisyti (remontuoti), rekonstruoti, prižiūrėti, saugaus eismo sąlygoms užtikrinti, šiems keliams inventorizuoti ir pan. Kai valstybės institucijos ir įstaigos atitinkamas lėšas paskirstys savivaldybėms, bus tikslinamas ir savivaldybės 2025 metų biudžetas.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 4 straipsnio 5 dalies 2 punktu, nustatoma tokia savivaldybės biudžeto sudarymo lankstumo taisyklė: savivaldybė, vertindama savo biudžeto atitiktį nustatytai biudžeto sudarymo taisyklei, gali prie einamųjų metų pajamų pridėti tokią dalį praėjusių metų gruodžio 31 dieną buvusių sukauptų savivaldybės biudžeto nepanaudotų pajamų (t. y. gautų, tačiau nepanaudotų pajamų, išskyrus nepanaudotas Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas), kuri einamaisiais metais panaudojama asignavimams.
2024 metų nepanaudota pajamų dalis, kuri viršija panaudotus asignavimus, yra 2 892 400 Eur, iš jų pagal finansavimo šaltinius:
- 2 555 400 Eur pajamų dalis savarankiškoms funkcijoms vykdyti;
- 32 300 Eur pajamų dalis iš vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų bei atliekų tvarkymą;
- 168 000 Eur biudžetinių įstaigų pajamos;
- 13 500 Eur aplinkos apsaugos specialiosios programos pajamos;
- 37 500 Eur pajamos už valstybinės miesto žemės pardavimą;
- 79 500 Eur Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir kitų finansavimo šaltinių pajamos;
- 6 200 Eur kitos pajamos pagal sutartis.
Nepanaudotą 2 555 400 Eur pajamų dalį savarankiškoms funkcijoms vykdyti sudaro 1 310 200 Eur nepanaudoti 2024 metų asignavimai ir 1 245 200 Eur viršplaninės pajamos.
ASIGNAVIMAI
Skuodo rajono savivaldybės biudžeto 2025 metų asignavimų planas pagal visus finansavimo šaltinius yra 37 162 000 Eur. Šie asignavimai yra paskirstyti 29 asignavimų valdytojams.
Švietimo, kultūros įstaigų ir seniūnijų asignavimai savarankiškoms funkcijoms vykdyti, išskyrus asignavimus darbo užmokesčiui, socialinio draudimo įmokoms ir darbdavių socialinei paramai, yra paskirstyti pagal Tarybos kolegijoje patvirtintus kriterijus. Asignavimai darbo užmokesčiui yra suplanuoti atsižvelgiant į patvirtintą minimalųjį mėnesinį atlyginimą (1 038 Eur) ir padidintus minimalius koeficientus, kurie nuo 2025 m. sausio 1 d. didėja nuo 4 iki 12 proc. Kitiems darbuotojams, kurių koeficientai viršija nustatytus minimalius koeficientus, atlyginimų didinimui yra numatytas 8 proc. didesnis darbo užmokesčio fondas.
3 lentelė. Skuodo rajono savivaldybės biudžeto asignavimai pagal finansavimo šaltinius.
Finansavimo šaltinio kodas | Pavadinimas | Asignavimų planas (2025 m. pajamos + 2024 m. likučiai) |
SB (1102) | Išlaidoms finansuoti (savivaldybės savarankiškoms funkcijoms) | 22 290 400 |
SB (1104) | Komunalinių atliekų surinkimui ir tvarkymui | 572 300 |
S (1301) | Biudžetinių įstaigų pajamos už prekes ir paslaugas, turto nuomą | 635 800 |
AP (1302) | Aplinkos apsaugos rėmimo specialioji programa | 73 500 |
MK (2111) | Mokymo lėšos | 6 826 300 |
VB (2121) | Specialios tikslinės dotacijos valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms vykdyti | 3 365 200 |
VBKT (2401) | Valstybės biudžeto dotacijos | 818 900 |
VBKT_NŽT (2401) | Valstybinės žemės pardavimo lėšos | 49 500 |
VBKT (2410) | Kitos pagal sutartis | 84 000 |
ES+BFL (3305+2402) | Valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos finansinės paramos lėšos | 2 449 100 |
Iš viso | 37 162 000 |
Skuodo rajono savivaldybės 2025–2027 metų strateginiame veiklos plane yra patvirtintos šešios programos, atitinkamai ir savivaldybės biudžetas yra paskirstytas pagal tas pačias šešias programas.
4 lentelė. Skuodo rajono savivaldybės biudžeto asignavimai pagal programas.
Programos pavadinimas | 2025 m. projektas (eurais) | Proc. |
Ugdymo ir sporto paslaugų kokybės ir prieinamumo užtikrinimas | 14 765 800 | 40 |
Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos paslaugų kokybės ir prieinamumo užtikrinimas | 7 902 500 | 21 |
Kultūros ir turizmo veiklų užtikrinimas jaunimo ir visuomenės aktyvinimas | 2 909 800 | 8 |
Savivaldybės valdymas ir pagrindinių funkcijų vykdymas | 5 859 200 | 16 |
Tvarios veiklos, saugios aplinkos užtikrinimas bei verslo ir žemės ūkio plėtra | 1 902 000 | 5 |
Infrastruktūros ir investicijų plėtra | 3 822 700 | 10 |
Iš viso | 37 162 000 | 100 |
Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 15 straipsnis įpareigoja savivaldybes sudaryti mero rezervą, kuris turi būti ne mažesnis kaip 0,25 procento ir ne didesnis kaip 1 procentas patvirtintų savivaldybės biudžeto pajamų (neįskaitant valstybės dotacijų savivaldybių biudžetams). 2025 metų biudžeto projekte yra suplanuotas 55 000 Eur mero rezervas. Tai sudaro 0,26 proc. planuojamų savivaldybės biudžeto pajamų (neįskaitant valstybės dotacijų savivaldybių biudžetams).
SKOLINIMASIS
Tvirtinant biudžetą, paskolų ėmimas neplanuojamas.
Skuodo rajono savivaldybės negrąžintų paskolų likutis 2025 m. sausio 1 d. yra 1 737 261 Eur ir 176 377 Eur paskolos garantija savivaldybės įmonei.
Skuodo rajono savivaldybė pagal grafiką 2025 metais turi grąžinti 515 100 Eur paskolų.
BIUDŽETO RODIKLIAI 2026 IR 2027 BIUDŽETINIAMS METAMS
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 2 punktu nuo 2025 metų, tvirtinant savivaldybės biudžetą taip pat tvirtinami ir biudžeto rodikliai antriesiems ir tretiesiems biudžetiniams metams, t. y. bendros planuojamų pajamų ir planuojamų asignavimų sumos.
Planuojami Skuodo rajono savivaldybės biudžeto rodikliai 2026 ir 2027 biudžetiniams metams:
- Bendra planuojamų pajamų suma 2026 metams – 33 518 200 Eur, 2027 metams – 34 662 300 Eur.
- Bendra planuojamų asignavimų suma 2026 metams – 35 835300 Eur, 2027 metams – 36 982 400 Eur.
Sprendimas dėl Skuodo rajono savivaldybės 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo (projektas)