Jaunieji atradėjai ir robotikos mėgėjai stovyklavo, mokytojai – mokėsi

Paskelbta 18 liepos, 2024 m., skiltyje Naujienos

Kokia mokinio vasara be stovyklos… Mosėdžio gimnazija, dalyvaujanti „Tūkstantmečio mokyklų“ projekte, turėjo galimybę surengti ją ne vieną.

„Jaunieji atradėjai“ – tai gimnazijos pradinių klasių mokinių stovykla, kurie savo patyrimines veiklas vykdė birželio 7–11 dienomis.

Jas pradėjo išvyka į Šiaulių STEAM centrą, kur dalyvavo edukacijose. ,,Nepažintas mikropasaulis, pamatyk nematomą” supažindino su mikroskopų sandara, jų rūšimis, išmokė naudotis mikroskopu, praktiškai išbandyti įdomiausius procesus. Edukacijoje ,,Karšto oro gyvatėlė” mokiniai išsiaiškino, kas yra konvekcija, patys pasigamino „gyvatėlę“ ir stebėjo kaip ji juda dėl konvekcijos. Edukacijoje ,,Ar gali laimėti jėgos?“ mokiniai sužinojo apie paprastuosius mechanizmus, jų panaudojimą, iš LEGO kaladėlių konstravo kėlimo kraną, kuris naudoja net tris paprastuosius mechanizmus – skridinį, ratą su ašimi ir svirtį. Patys pabuvo LEGO krano operatoriais ir įsitikino, kad kilnojamuoju skridiniu galima padvigubinti kėlimo jėgą.

Po edukacijų mokiniai, apsilankę Dviračių muziejuje, sužinojo dviračio atsiradimo istoriją ir susipažino su vieninteliu tokiu Lietuvoje esančiu specializuotu muziejumi.

Antrą stovyklos dieną mokiniai dalyvavo gimnazijos projektinėje-patyriminėje konferencijoje „Kuriame tvariai ateičiai“. Mokiniai iš antrinių kartono atliekų kūrė ir pristatė savo darbus.

Trečioji diena skirta edukacijai „Aukso karštinė“ Mosėdžio Vaclovo Into akmenų muziejuje.  Mokiniai sužinojo, kur Lietuvoje galima rasti aukso, iš pateiktų pavyzdžių mokėsi atpažinti tikrą auksą nuo „kvailių aukso”, susipažino su aukso karštinės istorija ir mokėsi praktiškai „plauti“ auksą bei kitus vertingus mineralus iš auksingojo smėlio. Visą surastą „lobį“ edukacijos dalyviai  išsinešė namo. Vėliau iš natūralių mineralų, paruoštų pusgaminių vėrimui, gaminosi papuošalą – apyrankę. Ši kūrybiška veikla gerino smulkiosios motorikos įgūdžius, lavino susikaupimą, paskatino savarankiškai siekti tikslo bei apramino judrių vaikų emocijas.

Į „Robotikos“ stovyklą, vykusią birželio 19–21 dienomis buvo pakviesti penktokai. Pirmąją stovyklos dieną mokiniai aktyviai konstravo robotukus ir išbandė juos greičiausio robotuko varžybose. Mokiniai ugdėsi komunikavimo, kūrybiškumo, bendradarbiavimo kompetencijas, padėjo vienas kitam, jei kam nors nesisekė. Po varžybų aptarė, kaip galėtų patobulinti robotą, kad jis važiuotų dar greičiau. Vėliau, kaip ir pradinių klasių stovyklautojai, penktokai dalyvavo Mosėdžio Vaclovo Into Akmenų muziejaus edukacijoje „Aukso karštinė“, kurios metu buvo ieškoma aukso. Teigiamos emocijos liejosi per kraštus – niekas nenorėjo užsiėmimo baigti, kol nesurado visų spalvų akmenukų. Ši edukacija skatino siekti išsikeltų tikslų nepaisant kliūčių ir sunkumų.

Antrąją dieną, be robotukų konstravimo ir tobulinimo darbų, mokiniai sulaukė ir veiklų paįvairinimo. Buvo atvykęs treneris M. Jonkus, kuris pravedė mokiniams treniruotę su Kangoo Jumps batais. Tai buvo nauja patirtis, kurios metu visi sportavo, juokėsi, bendravo ir padėjo vienas kitam. Mokiniai susidomėję šiuo sportu klausinėjo, kada vėl galės išbandyti.

Trečioji diena taip pat buvo labai turininga. Ji prasidėjo pas TŪM partnerį verslo įmonėje „Deltrian“. Mokiniai buvo supažindinti su įmonės veikla, naujų technologijų panaudojimu filtrų gamybos įmonėje. Stovyklautojams buvo suteikta galimybė patiems pasigaminti filtrą ir pasijausti tikrais darbo rinkos dalyviais.

Stovyklą vainikavo išvyka į Platelių Šaltojo karo muziejų. Grįžtant namo mokiniai reflektavo savo patirtį bei visos stovyklos įspūdžius ir visi vienbalsiai pripažino, jog jie sužinojo labai daug, be to,  tai buvo be galo smagus laikas kartu.

Kaip sakė stovyklų vadovai, mokytis kitaip mokiniams labai patinka. Daugelis pripažįsta, kad tokiose veiklose atrastos žinios ir įgyti patyrimai išlieka ilgam. Tai ypač svarbu mokslo metų pabaigoje, kai taip nebesinori knygų ir ilgų tekstų bei taisyklių ir kai kaitri birželio saulė jau vilioja į vasarą. Todėl po visų suplanuotų renginių, po jau įvykusių edukacijų, patyriminių ieškojimų ir atradimų išgirsti šiltus mokinių padėkos žodžius, kad buvo įdomu, kad sužinojo ir išmoko daug, kad norėtų dar… yra tiesiog kaip surasti aukso luitą gyvenimo „Aukso karštinėje“.

Mosėdžio gimnazijos mokytojai birželio 17 ir 20 dienomis, neatsilikdami nuo mokinių,  taip pat tobulino savo kvalifikaciją STEAM srityje: pradėta ilgalaikė kvalifikacijos tobulinimo programa „Mokymasis tyrinėjant kompetencijomis grįstam ugdymui“. Suplanuoti 5 seminarai: 1. „STEAM samprata: kas yra / nėra STEM&STEAM?“ 2. „STEM&STEAM: nuo teorijos prie praktikos. Patirtinių STEAM veiklų planavimas ir įgyvendinimas“. 3. „STEAM ugdymo metodai ir strategijos“. 4. Mokymai (stažuotė) „STEAM ugdymo bruožai: praktikų ir patirties mainai“. 5. „STEAM ugdymas: skaitmeniniai ištekliai ir vertinimo ypatumai“. Rudeniop mokymai tęsis toliau.

Tam, kad STEAM, integruotos veiklos sėkmingai vyktų ir formaliajame ugdyme, TŪM programos dėka mokyklose gerinama reikalinga infrastruktūra: iki rugsėjo 1 d. Skuodo Bartuvos progimnazijoje turėtų būti įrengtas Menų/kultūrinio ugdymo centras, Skuodo Pranciškaus Žadeikio gimnazijoje – STEAM laboratorija.

Projektas finansuojamas Europos Sąjungos #NextGeneration EU lėšomis.

„Tūkstantmečio mokyklų“ programą įgyvendina Europos socialinio fondo agentūra.

 

Aldona Jasienė

TŪM programos įgyvendinimo grupės Skuodo rajono savivaldybėje vadovė

 

Nuotraukos iš Mosėdžio gimnazijos archyvų: